05 May 2014

Elso hetvege - Adam's Peak - Ella - vonat vissza Kandy-be

Megmasztuk! Tuleltuk! Eleg kemeny volt... A szamokrol kulonbozo velemenyek vannak, a soforunk azt mondta 2000 kepcsofok, a Lonely Planet azt mondja 5200; nem szamoltam, de 4 es fel orat lepcsoztunk. Felorankent megalltunk es nyujtottuk a labunkat, mintha az eletunk mulna rajta (es lehet, hogy igy is volt). 3 orvostanhallgatoval voltam, akik nagyon orultek, hogy szemelyi gyogytornaszuk volt es hat orulhettek is. Az elozo csapatot lattuk, mikor visszajottek Adam's Peakrol es nem tudtak egyenes labbal lemaszni a lepcson :) Ehhez kepest mi jol vagyunk.

Este 9kor indultunk Kandy-bol, kisbusszal mentunk a hegy labaig, igy ejfelre ertunk, Nem tudtuk, meddig fog tartani az ut, mert sokan sokfelet mondtak. 3-8 ora koze kellett saccolnunk, ugy, hogy felerjunk a reggel 5-6 kozotti napkeltere, de ne fagyjunk meg font, mert azert am hideg van ott. igy ejfelkor kicsit serteperteltunk, keszulodtunk, nyujtottunk (hja!), aztan lassan elindultunk.

Jo sok arus volt utkozben, a hegy aljan pulcsit es sapkat lehetett venni, amit a legtobb sri lankai ki is hasznalt es bolyhos, puha Hello Kitty-s meg telapos sapkaban nyomta le a hegyet. Nagyon sokan kisbabaval mentek es meg tobben idos, 80-90 eves dednagyikkal es dedipapakkal masztak hegyet - fel es le! Lejonni nehezebb volt, az ember laba remeg es reszket a faradtsagtol es a megeroltetestol. Azt mondjak, hogy az igazi jutalom a maszasert (a "Megcsinaltuk!" erzesen kivul) a napkelte, amint beragyogja a kornyezo hegyvonulatokat es volgyeket, az ember faradtan es boldogan amul es orul, hogy megmaszta azt az 5000 fokot. Na, mi egy bazinagy felhot lattunk ebbol, ami folyamatosan belepte a fel hegyet. Azert vartunk reggel 6kor egy kicsit, hatha majd eloszlik a kod, megiscsak itt vagyunk, megerkeztunk, csak megkaptak a memot az egiek, hogy a napkelteert jottunk, de nem. Maradt a kod.

A hegy tetejen van egy buddhista templom, de en nem mentem be, mert le kellett venni a cipot, en meg igy is tokre faztam. Jo sok buddhista templom van, pl Kandyben a legfontosabb, ahol a Buddha FOGAT orzik, ez a templom meg nem volt olyan gyonyoruseges, hogy megerje a fagyhalalt. A tobbiek bementek, kaptak egy sarga pottyot a homlokukra meg adhattak adomanyt; nem mulasztottam sokat.

Lefele jovet azert valamit lattunk a kornyekbol, az gyonyoru volt, de itt mar viszonylag alacsonyan voltunk. A hegy laba fele eldontottem, hogy eszek reggelit, barmi legyen is az. Kertem egy kis lepenyt az egyik arustol, meg egy teat - a tea tejjel es vagy 3 kanal cukorral erkezett, ami szerintem jol jott a 8 oras maszas utan, a lepenyre pedig rapottyintett 2 kanal valamit. A valamirol kiderult, hogy csiliszosz, es nem csemege Edes Anna, hanem Halal Eros Pista. 2 kanallal. Mivel en nem rajongok a csipos kajaert igy idosb koromra, gondoltam, megkostolom, aztan levakarom, de a vegere megettem az egeszet es meglepoen jol esett igy reggel 9kor es feltoltott energiaval. Azert nem valik szokassa...

Ezutan a soforunk atvitt minket egy Ella nevu kisvarosba, ami a teaultetvenyek kozepen van. Itt megneztunk egy dramai vizesest 15 perces meg dramaibb buszozassal egybekotve. A sri lankai soforoket az nem hatja meg, ha sziklaszelen kanyarog az ut, egyik oldalon kofal, masik oldalon korlat nelkuli szakadek, azert ok eloznek, hegynek fel, kanyarban, BUSSZAL. Dudalnak azert, biztos ami biztos. Volt egy kis kognitiv disszonanciam, mert egyreszt meg akartam fojtani, amiert orulten vezet, masreszt kezet akartam fogni vele, mert valojaban eleg jol nyomta.

A hazaut Ellabol elkepeszto volt. 6 es fel ora vonattal, de nem volt veszes, mert gyonyoru gyonyoru hegyeken es volgyeken es erdokon es palmafak mellett es teaultetvenyek kozott zakatolt a vonat. Nem Sri Lanka lenne, ha nem lehetne a nyitott ajtobol nezni a tajat menet kozben :) En ezt is csinaltam, amig annyian nem lettek a vonaton, hogy inkabb oriztem a kenyelmes, puha ulesemet es beszelgettem az utasokkal. Nagyon baratsagosak az emberek, meg azok is, akik elsore gaznak tunnek, a gyerekek meg kulonosen jo fejek, es nem paraznak angolul beszelgetni, akkor se, ha nem nagyon erti, en mit mondok :) Egy csalad is utazott velunk egy kocsiban, akik mikor megtudtak, hogy doki es gyogytornasz tanoncok vagyunk, megorultek, hogy de jo, kene egy gyogytornasz nekik, mert a no egyik occsenek zsibbad a karja es a laba, en biztos tudok segiteni. Nem az orvosok, hanem majd en! Haha! Orvoshoz keszult, ugyhogy nala voltak a leletei, megnezegettuk oket (engem kicsit jobban erdekelt, mint a doktorokat mondjuk), tippeltem, hogy mi lehet a baja (Guillain Barre, Marcira is gondoltam kozben, hogy ez egy eleg ijeszto betegseg), a neurologus is ugyanarra tippelt a leletek szerint. Javallottam, hogy elsosorban is szedje a gyogyszert, es adtam neki nehany gyakorlatot is es tippeket. Ok is orultek, en is - ha barki aggodik az eljaras etikai mivolta felol, hangsulyoztam, hogy diak vagyok, nem regisztralt, vegzett gyogytornasz es nem is diagnosztizalhatok, es hallgasson az orvosara mindenek elott, es szedje a gyogyszert.

Ennyi mara - ma voltam a korhazban, tovabbra is szuper a gyakorlatom, hal'istennek, mert kicsit demoralizalo mar az angol novereket hallgatni a hazban, hogy igy szar, ugy szar es mar de jo lesz hazamenni a het vegen. Hat jo lesz :) A korhazban egyebkent a noverek sztrajkoltak ma, igy nem volt mutet (csak surgossegi), az orvosok szenvedtek az intravenas meg oxigen cuccokkal, mert azt altalaban a noverek csinaljak es en sem tudtam a korhazba menni gyakorlatra, mert kaosz volt. Szerencsere meg van 4 hetem, addigra csak visszajonnek.
Akit a politikai resze erdekel, azert sztrajkolnak, mert az orvosok uralnak es iranyitanak mindent, millioszor tobbet keresnek es nem jar elismeres a tobbi korhazi dolgozonak - ismeros kep :P

No comments:

Post a Comment